Powered By Blogger

lørdag 8. oktober 2011

Hvem kan refse som Alvheim?

Husker du gamle Alvheim, han i Fremskrittspartiet? Husker du hvordan han refset det norske helsevesenet?
- En skam, refset Alvheim, og store deler av helse-Norge og politiker-Norge bøyde hodet i skam.


Kanskje var det tv-innslag om en 92 år gammel dame som ikke fikk bo på samme sykehjem som sin 93 år gamle mann, selv om de hadde vært gift i over 70 år.
- En skam for Norge, refset Alveim harmdirrende - gjerne i etterkant av innslaget, og ofte ble det dagen etter orden på det.
Alvheim hadde troverdighet. Denne dialekttalende mannen klarte sikkert å overbevise en del nordmenn om at det likevel var mer enn japper og hurragutter i Fremskrittspartiet. At det kunne finnes folk med et stort hjerte for vanlige mennesker der.
Jo, Alvheim må ha vært gull verd for partiet. Det er ikke alltid politikk - spesielt for et opposisjonsparti - handler om å vinne voteringer. Oftere handler det om å vinne sakene, og folket. Vinne hjertene.
- Flott kar, denne Alvheim, sa mange av de som var nesten like gamle som det ulykkelige paret, de som måtte bo på hvert sitt sykehjem,
Hvis du - etter å ha lest dette - tror at jeg holder et innlegg for Fremskrittspartiet, tror du skammelig feil. I min rolle som journalist anser jeg det som en dødssynd å flagge politiske sympatier. La meg derfor få lov til å rive ned ovasjonen av Frp-Alvheim, med å rakke ned på andre i samme parti.
Jeg synes Siv Jensen faller helt i gjennom som samfunnsrefser. Frp-lederen mangler troverdigheten som Alvheim hadde. Jeg synes hun virker mer hes, furten og skremmende. Hun er milevis unna Alvheim, refseren.
Faget mitt er kommunikasjon, og jeg tilraner meg herved retten til å gruppere politikere etter hvor flinke de er til å kommunisere troverdig, og da er det dessverre ofte medfødte evner som avgjør.
Einar Gerhardsen hadde åpenbart medfødte evner. Sigbjørn Johnsen likeså, men Jagland? Eller hva med Trine Skei Grande? Eller Høybråten? Nei! Men Knut Arild Hareide kommer seg. Han virker troverdig.
Kristin Halvorsen er åpenbart i toppklasse på kommunikasjon. For ikke å snakke om Kåre Willoch og Jan P. Syse? Hva med Gro? Synes ikke det. Jeg tilhører dem som synes Willoch vant debattene på 80-tallet. Jeg husker ikke så nøye hva han sa, bare at han snakket godt for seg.
Joda, selvsagt er det oss mediefolk som bidrar til å gjøre politikere til vinnere og tapere på denne måten. Særlig tv-mediet. For det handler om å bruke sekundene i tv-ruta riktig, det vet enhver med rikspolitiske ambisjoner. Noen knep kan læres, men det meste er medfødt. Selvsagt skulle det beste politiske argumentet ligget til grunn for hvem folket velger inn, flott ideal, men hallo, kom tilbake til virkeligheten, da.
Det handler om å ha rett image.
Svar meg ærlig, hva la du vekt på da du stemte ved forrige valg? Var det partiprogrammet og løftene, eller var det person og troverdighet og at du faktisk skjønte hva han eller hun snakket om?
Tenkte meg det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar