Powered By Blogger

lørdag 8. juni 2013

20 fakta om E18 i Østfold

E18 i Østfold skal bygges ferdig til 2016. Her er noen kjensgjerninger du kanskje ikke visste om...?


1) Traseen gjennom Hobøl var nesten ferdigregulert i 2003. Men planen ble forsinket og foreldet, fordi Ås og Ski ikke kunne bli enige om hvor traseen gjennom Follo skulle ligge. Hobøl-parsellen er derfor regulert for andre gang.

2) Parsellen som nå skal bygges i Hobøl har en prislapp på cirka 1,35 milliarder 2013-kroner. Opprinnelig budsjett for E18 i Østfold var på 2 milliarder 2000-kroner.

3) Parsellen fra Ørje til riksgrensen var opprinnelig ikke del av Østfoldpakken. I det opprinnelige prosjektet var det kun avsatt noen få millioner kroner til å rette ut svingene forbi Brutjern. Nå skal strekningen bygges ny for 717 millioner kroner.

4) Parsellen i Hobøl skulle egentlig vært bygd før eller samtidig med parsellen som nå bygges mellom Laugslet og Melleby (Hærland).

5) Når parsellen i Hobøl og Marker skal bygges samtidig, betyr dette nærmere 13 kilometer ny vei. Det er aldri tidligere bygd så mye ny vei samtidig i Indre Østfold.

6) Beslutningen om å bygge firefeltsvei i stedet for tofelt er aldri tatt av Stortinget. Det er et krav som Vegdirektoratet har innført, og som har dratt prisen i været på prosjektet. Den opprinnelige Østfoldpakken sier at E18 skal bygges ut som tofeltsvei.

7) Total prislapp for E18 gjennom Østfold er oppe i 7 milliarder kroner (2012-kroner)

8) Ingen andre bomprosjekter i Norge har en egen sideveispakke, det vil si en pott med bompenger som kan brukes på tilstøtende veier.

9) E18 over Glomma med Smålenene bru følger en trase som ble tegnet på første halvdel av 1960-tallet.

10) Tunnelen som nå sprenges gjennom Visteråsen (Hærlandtunnelen) er en treløpstunnel. Det er dyrere å sprenge en stor treløpstunnel enn to toløpstunneler. Statens vegvesen lokalt har prøvd å få lov til å sprenge to løp, men har fått nei fra Vegdirektoratet.

11) Hele tofeltsveien fra Melleby/Lundeby i Hærland og til Ørje er av nyere dato, men må nå bygges om for anslagsvis en halv milliard kroner. Veien har bare to felt, men skal nå utstyres med midtrekkverk. Dette fører til at hele veien må bli 2,5 meter bredere i 15 kilometer, samt at det må bygges flere forbikjøringsfelt. Minst 10 bruer i lengderetningen er for smale. Trolig er en eller flere bruer på tvers også for korte.

12) E18 bygges ut fordi E6 var for liten. For nå fram med kravet om bedre E6, trengte fylkeskommunen bred oppslutning i alle deler av fylket. For å få med seg Indre Østfold, ble også E18 tatt inn i pakken.

13) Strekningen mellom Lundeby og Trollbergtjern ble bygd før Østfoldpakken ble laget, altså med vanlige statlige midler.

14) Strekningene Ørje-Trollbergtjern, Sekkelsten-Krosby og Laugslet (Momarken)-Sekkelsten er i stor grad bygd på penger forskuttert av bompengeselskapet og med kun symbolske bidrag fra staten. Krosby-Knapstad, Laugslet (Momarken)-Melleby og Knapstad-Retvet bygges i hovedsak med statlige midler, mens Ørje-riksgrensen er bompengefinansiert.

15) Det kostet 60 millioner kroner å fjerne bombodene på E6 og E18 og erstatte dem med helautomatisk og stoppfri innkreving.

16) Hvis du passerte en E18-bom før 2012, fikk du ekstragebyr på 250 kroner. Dette straffegebyret var millionbutikk for Østfold bompengeselskap, så mye at styret for selskapet var skeptisk til å gå over til nytt helautomatisk system i frykt for å miste en stor inntekt.

17) Siden bompengeinnkrevingen startet, er det bare en regjering som har villet ta en pause i E18-utbyggingen: Bondevik 2.

18) Antall biler som kjører gjennom Vandugbakken i Mysen (riksvei 22) per døgn - årsdøgntrafikken - er større enn årsdøgntrafikken på E18 i Hærland.

18) Moenkrysset i Askim ble bygd etter påtrykk fra Skiptvet kommune overfor Askim kommune. Skjetvingene ble så glade for velviljen fra Askim at det kjøpte aksjer for 250.000 kroner i Askim kulturhus.

19) I 2002 var Statens vegvesen nær ved å droppe nye Elvestadkrysset. Dette på grunn av blant annet dårlige grunnforhold.

20) På grunn av nye Elvestadkrysset må ny E18 senkes i terrenget gjennom Hobøl. Dette fører til ekstra stort overskudd av stein som må deponeres langs traseen.


NB! Jeg tar gjerne korrekser hvis noe av disse faktaene ikke stemmer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar