Powered By Blogger

mandag 18. juni 2012

Vi fortjener ikke sola

Vi fortjener ikke sol og varme. Vi fortjener ikke grillvær. Til nød fortjener vi oppholdsvær. Så slutt å krysse fingrene for sol og pent vær. Det er bare tull.

Vi klarer nemlig ikke å kose oss når sola skinner. Ikke alle. Kanskje noen. Når det endelig er mulig å sitte i ro i den altfor dyre hagestolen, skal det nemlig støyes her i landet.

Støyes, da. STØYES! Det skal bråkes. Larmes. Maskiner skal startes. Akkurat når man vil. Når det passer.

Jeg nevner: Gressklipper, høytrykksspyler, kantrimmer. Eller: Motorsag, vinkelsliper, pussemaskin - eller enda verre: Gravemaskin.

Altfor mange blant oss lever nemlig under mottoet "er dagen fin, start en maskin".

Mange mener å ha rett til å støye. De koser seg glugg ihjel med maskinen sin.

Pussig nok koser de seg ikke med den samme maskinen sin på en gråværsdag.

Nei, det er noe med den sola. Det er da så trivelig å være ute og høytrykksspyle litt når sola skinner. Og la oss for sikkerhets skyld spyle alt, når vi først er i gang. Fint å være ute noen timer når det først er bra vær. Skal du starte motorsagen, så hold på fire-fem timer. Start gjerne tidlig.

Surmaget, jeg? Helt sikkert.

Det kan selvsagt ikke være stille der mennesker bor sammen. Men skal det være ekstra mye støy når det først går an å sitte ute?

Er det lov å tenke at i dag er det så fint vær at jeg lar være å støye? Endelig skinner sola, og vinden er stilnet, la oss nyte de hellige dagene. La oss kose oss ute, uten annen støy enn barnelatter og praten fra sene hageselskaper.

Kan man tenke motsatt: I dag er det gråvær og kjølig så det gjør ikke noe at jeg bråker litt?

Eller tenker man bare at det gir jeg blanke i. Jeg gjør som jeg vil.

Man har da vel rett til å bråke.

I så fall håper jeg sola aldri kommer denne sommeren. Det holder med oppholdsvær.

Det blir så mye bråk med den sola.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar